Overlast

We vinden het belangrijk dat u prettig woont en zo min mogelijk last heeft van uw buren. Heeft u overlast van uw buren? Praten blijft de beste oplossing. Misschien weten uw buren zelf niet dat ze overlast veroorzaken. Vaak zijn ze bereid om er wat aan te doen. En misschien heeft u zelf al een oplossing. Het resultaat is dat u beiden uiteindelijk prettiger woont in uw straat of wijk.

Wat moet ik doen bij ernstige of directe overlast (bijvoorbeeld agressie)?

Bel bij spoed 112! Neem in andere gevallen direct contact op met de politie via 0900 - 88 44 of via Meld Misdaad Anoniem op nummer 0800 – 70 00.

Ik heb overlast van mijn buren / buurtbewoners. Wat kan ik doen?

Spreek de persoon van wie u overlast heeft altijd eerst zelf aan. Het kan zijn dat de buren zich niet bewust zijn van de overlast die zij veroorzaken. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel op. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u contact met ons opnemen via het formulier Overlast. Anonieme of mondelinge meldingen kunnen we helaas niet behandelen. Ook Buurtbemiddeling kan een rol spelen om tot een oplossing te komen. Kijk op de website van uw gemeente voor meer informatie over Buurtbemiddeling.

Wat kan ik bij overlast van Vidomes verwachten?

Helpt een rustig gesprek met uw buren niet? Meld de overlast dan bij uw complexbeheerder of flatcoach. Wij ondernemen alléén actie als u zelf heeft geprobeerd de overlast op te lossen.

Blijft de overlast aanhouden? Dan kunt dit bij ons melden.

1. Meld uw klacht online via het formulier Overlast. Anonieme of mondelinge meldingen kunnen we helaas niet behandelen.

2. Vidomes bekijkt uw klacht en bepaalt wat er moet gebeuren. Soms is een telefoontje, brief of huisbezoek voldoende. Het kan ook zijn dat we Buurtbemiddeling inschakelen. Een enkele keer vragen we hulp aan de wijkagent of een maatschappelijk werker.

3. In het uiterste geval kunnen we een juridische procedure starten om de overlast te (laten) stoppen. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Kijk op de website van uw gemeente voor meer informatie over Buurtbemiddeling.

Wat doen jullie na een overlastmelding?

U ontvangt van ons binnen 2 werkdagen een bevestiging. Als we meer willen weten, bellen wij u. Wij onderzoeken uw melding. Als het nodig is kijken we op locatie en/of gaan we in gesprek met de buren. Daarna nemen wij contact op met de melder over de uitkomst van ons onderzoek.

Waarom mag ik overlast niet anoniem melden?

Een anonieme overlastmelding mogen wij niet gebruiken als bewijsmiddel. Een overlastmelding die binnenkomt, behandelen wij altijd vertrouwelijk. Aan de overlastgever geven wij nooit zonder uw toestemming door wie de melding gedaan heeft. Pas als het tot een rechtszaak komt, voeren wij de overlastmelding als bewijsmiddel aan. Wij vragen daarvoor altijd toestemming aan de melder.

Ik vermoed dat er in de buurt een hennepkwekerij zit. Wat moet ik doen?

Belt u de politie via 0900 - 88 44 als u dit vermoeden heeft. Ga niet zelf op onderzoek uit.

Ik woon in een koopwoning. Kan ik een overlastmelding over een huurder van jullie doen?

U kunt altijd een melding doen. Of wij de situatie moeten oplossen is afhankelijk van de situatie. In veel gevallen is het uw eigen verantwoordelijkheid om problemen aan te pakken en op te lossen. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op. Een eventuele rechtszaak moet u als woningeigenaar zelf opstarten.

Ik heb overlast van de woning naast mij die leeg staat. Aan wie geef ik dat door?

Neem contact met ons op. Wij bezoeken de woning en beoordelen wat we aan de overlast kunnen doen.

Is uw vraag niet beantwoord of vindt u de juiste informatie niet? Stel uw vraag online, dan beantwoorden wij deze zo spoedig mogelijk.

Stel uw vraag