Vidomes en de Aedes-benchmark 2024: een korte toelichting per thema

Brancheorganisatie Aedes heeft de resultaten van de elfde benchmark voor de woning-corporatiesector bekendgemaakt. Onderwerpen als huurdersoordeel, betaalbaarheid en duurzaamheid staan centraal. “Opnieuw scoren we een A voor het aantal woningen dat beschikbaar is voor betaalbare en sociale verhuur, én voor het huisvesten van lagere inkomens. Ook de huurderstevredenheid is iets gestegen”, vertelt Vidomes-bestuurder Jacco Maan. “Hier ben ik oprecht trots op, want op deze thema’s maakt Vidomes graag het verschil. Ook leert de benchmark ons waar het scherper en slimmer kan. En daar kunnen we wat mee!”

Betaalbaar wonen – nu en in de toekomst

Betaalbaar wonen: daar zetten we ons met hart en ziel voor in. Gelukkig zien we dat terug in de dubbele A-score! Er zit bij dit prestatieveld ook een C-score tussen, namelijk voor betaalbaarheid. Lijkt raar, maar daar zit een ‘doelmatig huurkortingsbeleid’ achter. We verlagen de huur heel gericht voor de mensen die dat nodig hebben, zodat ook zij passend en betaalbaar kunnen wonen. Als het inkomen stijgt, bouwen we die huurkorting weer af. Zo laten we zoveel mogelijk mensen betaalbaar wonen. En maken we maximaal gebruik van onze middelen om maatschappelijk te presteren.

Groene stappen rondom duurzaamheid

Rondom duurzaamheid hebben we het afgelopen jaar de nodige groene stappen gezet om het gemiddelde energieverbruik in onze woningen te verlagen en de isolatiewaarde te verhogen. Dit zie je terug in de verbeterde scores op alle drie de onderdelen. Helaas nog wel steeds een C-score, omdat andere corporaties ook grote stappen zetten. De komende tijd zijn we bij Vidomes druk bezig met de voorbereidingen om nog meer woningen te isoleren en over te schakelen op duurzame energiebronnen, zoals een warmtenet.

Stap vooruit in klanttevredenheid

We doen veel om de klanttevredenheid te verhogen, en gelukkig zien we dat terug in het huurdersoordeel. We zijn trots op de A voor dit onderdeel van nieuwe huurders – zo krijgen we daar een 8 voor. Vertrokken huurders waarderen ons met een 7,9, waar het vorig jaar een 7,6 was. Alleen voor reparaties krijgen we net als vorig jaar een 7,6 - andere corporaties gemiddeld een 7,9.

Een greep uit onze verbeteringen:

  • We pasten de vraagstelling in enquêtes aan voor nieuwe en vertrekkende huurders, om met betere informatie gerichter onze dienstverlening te verbeteren. En met succes!
  • De kwaliteitsimpuls voor mutatieonderhoud - de werkzaamheden tussen vertrekkende en nieuwe huurder - werpt zijn vruchten af: nieuwe huurders geven hier nu een hoger cijfer voor.
  • We werken sinds januari 2024 met nieuwe vaste aannemers voor reparatieverzoeken. De afzonderlijke beoordeling van deze co-makers ligt gemiddeld op een 8. We merken wel dat de klanttevredenheid rondom reparaties afhankelijk is van meerdere factoren. Zo zien we de trend dat het aantal reparatiemeldingen fors toeneemt. In 2025 gaan we verder onderzoeken hoe we inspelen op de ontwikkelingen.
  • Nu in voorbereiding: we willen vóór eind 2024 de communicatie verbeteren over de overname van spullen tussen vertrekkende en nieuwe huurders. Daar spelen wij in principe geen rol bij, maar we merken dat de behoefte om dit proces beter te stroomlijnen er wel is.

Hogere bedrijfslasten, onder meer door stijging personeelskosten

De netto geharmoniseerde bedrijfslasten komen dit jaar uit op € 1.187 per verhuurbare eenheid (vhe), vorig jaar was dit € 1.010. Daarmee zijn we op het onderdeel bedrijfslasten van een B-score naar een C-score gegaan. Jacco Maan kan dit goed uitleggen: “Jammer natuurlijk en tegelijkertijd hadden we dit verwacht. We hebben namelijk flink geïnvesteerd in extra capaciteit (salaris en uitbreiding van het aantal collega’s). Dit is noodzakelijk vanwege onze enorme investeringsopgaven: bouwen, renoveren en verduurzamen.”

Daarnaast blijft Vidomes meer dan gemiddeld inzetten op leefbaarheid. Ook uitdagingen rondom bijvoorbeeld betaalbaarheid en het verbeteren van onze dienstverlening vroegen om extra investeringen. Verder hebben we te maken met prijsstijgingen, als gevolg van een hoge indexatie bij onder andere de automatiseringskosten.

Onderhoud & Verbetering

Op dit onderdeel scoren we al jarenlang iets boven of onder het landelijke gemiddelde. Dit jaar pakt het zo uit dat we een C-score hebben, in tegenstelling tot de B-score van vorig jaar. We zijn zuinig op onze woningen en hebben dan ook veel aandacht voor het onderhoud ervan. Zo hebben we het afgelopen jaar onze basiskwaliteit verder aangescherpt, zodat we gerichter kunnen sturen op onderhoud en reparaties. Ook meten we met eigen onderzoek jaarlijks de technische conditie van een derde van onze woningen. Op basis daarvan voeren we ons planmatig onderhoud uit. Zo weten we dat onze voorraad er goed voorstaat en daar blijven we ons de komende jaren voor inzetten.

En verder:

  • Deden we dit jaar ook mee aan het onderwerp leefbaarheid, maar door een fout in de vraagstelling zijn de resultaten niet betrouwbaar (valide). Daarom hebben we dit jaar geen score op dit onderdeel.
  • Onze ambities om te bouwen zijn hoog. We werken er hard aan om tot haalbare projecten te komen in een ingewikkelde markt. In de meetperiode van de Aedes-Benchmark 2024 leverden we 10 nieuwe woningen op, en vlak daarna nog 103 (kalenderjaar 2024). Dit tempo willen we de komende jaren verder verhogen door ons te blijven richten op versnelling en samenwerking. Dat zijn we aan al die woningzoekenden verplicht. Wij zetten in ieder geval alles op alles om onze ambities te halen!

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.