Overlast

We vinden het belangrijk dat u prettig woont en zo min mogelijk last heeft van uw buren. Heeft u overlast van uw buren? Bijvoorbeeld door lawaai, huisdieren, drugs of vervuiling? Praat er dan over met elkaar. Misschien weten uw buren zelf niet dat ze overlast veroorzaken. Vaak zijn ze bereid om iets aan te doen. En misschien heeft u zelf al een oplossing. Het resultaat is dat u beiden uiteindelijk prettiger woont in uw straat of wijk.

Veel gevraagd over Overlast

Ik heb overlast van mijn buren of buurtbewoners. Wat kan ik doen?

Algemeen

Spreek de persoon van wie u overlast heeft altijd eerst zelf aan. Misschien weten uw buren niet dat ze overlast veroorzaken. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel op!

Advies
Wilt u advies over hoe u de burenrelatie kunt verbeteren? Lokale organisaties van buurtbemiddeling hebben een landelijke site ontwikkeld: problemenmetjeburen.nl. Hier kunt u terecht voor algemene informatie over burenproblemen en tips voor mogelijke oplossingen. De buurtbemiddelingsorganisaties bij u in de buurt zijn:

Komt u er toch niet uit?
Neem dan contact met ons op door in te loggen op uw eigen beveiligde pagina op Mijn Vidomes en het formulier 'Overlast melden' in te vullen. Vanwege de drukte aan de telefoon bij voorkeur niet telefonisch. Let op: anonieme of mondelinge meldingen nemen wij niet in behandeling.

Wat kan ik bij overlast verwachten van Vidomes?

Algemeen

Wij ondernemen alléén actie als u zelf heeft geprobeerd de overlast op te lossen. Denk aan een rustig gesprek met uw buren of buurtbemiddeling. Blijft de overlast aanhouden? Dan kunt dit bij ons melden.

1. Meld uw overlast online aan Vidomes: formulier 'Overlast melden'. Anonieme of mondelinge meldingen kunnen we helaas niet behandelen.

2. Vidomes bekijkt uw melding en bepaalt wat er moet gebeuren. Soms is een telefoontje, brief of huisbezoek voldoende. Het kan ook zijn dat we buurtbemiddeling inschakelen. Een enkele keer vragen we hulp aan de wijkagent of een maatschappelijk werker.

3. In het uiterste geval kunnen we een juridische procedure starten om de overlast te (laten) stoppen. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Kijk op de website van uw gemeente voor meer informatie over buurtbemiddeling.

De takken van de buren hangen in mijn tuin. Wat kan ik doen?

Algemeen

Als de takken van een boom of struik van de buren in uw tuin hangen, vraag uw buren dan om deze af te zagen. Geef uw buren hiervoor een redelijke termijn van 4 weken. Doen zij het niet, dan mag u de overhangende takken zelf weghalen als u daarbij de grond van uw buren niet betreedt. Doorgeschoten wortels mag u uit uw tuin verwijderen zonder de buren vooraf te informeren.

Let op: beperk u alleen tot het verwijderen van de overhangende takken. U mag geen schade veroorzaken aan de eigendommen van anderen.

Mijn buren onderhouden hun tuin niet. Bij wie kan ik dit melden?

Algemeen

Vindt u dat uw buren de tuin niet goed onderhouden? Spreekt u hier dan eerst zelf uw buren op aan. Doen uw buren hier niets mee? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Ik heb last van broedende vogels. Wat kan ik doen?

Algemeen

We helpen u graag om dit op te lossen. Als vogels broeden mogen wij geen verstorende werkzaamheden, zoals onderhoud, aan de woning doen, behalve als de volksgezondheid in gevaar komt. Denk bijvoorbeeld aan een nest in een rookgasafvoer. Neem contact met ons op via het contactformulier.

Mijn huurovereenkomst blijkt illegaal te zijn. Wat moet ik doen?

Algemeen

Meld dit ons via vidomes.nl/contact. Wij raden u aan om ook een melding te doen bij de politie, en een advocaat in te schakelen.

Word ik op de hoogte gehouden van mijn melding over vermoedelijke illegale onderhuur?

Algemeen

Vanwege de privacywetgeving (AVG) mogen we u geen inhoudelijke terugkoppeling geven. Zodra wij de melding hebben ontvangen, voeren we een onderzoek uit. Houdt u er rekening mee dat een onderzoek veel tijd kost en het dus even kan duren voordat er iets gebeurt met uw melding.

Kan ik anoniem een melding doen van vermoedelijke illegale onderhuur?

Algemeen

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact met ons op via 088 845 66 00. Houdt u er rekening mee dat u via Mijn Vidomes géén anonieme melding kunt doen. U kunt wel aangeven dat u anoniem wilt blijven; dit respecteren wij.

Ik vermoed dat er ergens sprake is van illegale onderhuur. Wat moet ik doen?

Algemeen

Als u een vermoeden heeft van illegale onderhuur of woonfraude bij u in de buurt, dan kunt u dit bij ons melden. Vul hiervoor het formulier 'Overlast melden' in.

Wat is illegale onderhuur?

Algemeen

Er is sprake van illegale onderhuur als u uw eigen woning of een deel van uw woning zonder toestemming van Vidomes aan anderen verhuurt of in gebruik geeft.

Wat moet ik doen bij ernstige of directe overlast (bijvoorbeeld agressie)?

Algemeen

Bel bij spoed 112! Neem in andere gevallen direct contact op met de politie via 0900 - 88 44 of via Meld Misdaad Anoniem op nummer 0800 - 70 00.

Wat doen jullie na een overlastmelding?

Algemeen

U ontvangt van ons binnen 2 werkdagen een bevestiging. Als we meer willen weten, bellen wij u. Wij onderzoeken uw melding. Als het nodig is kijken we op locatie en/of gaan we in gesprek met de buren. Daarna nemen wij contact op met de melder over de uitkomst van ons onderzoek.

Waarom mag ik overlast niet anoniem melden?

Algemeen

Een anonieme overlastmelding mogen wij niet gebruiken als bewijsmiddel. Een overlastmelding die binnenkomt, behandelen wij altijd vertrouwelijk. Aan de overlastgever geven wij nooit zonder uw toestemming door wie de melding gedaan heeft. Pas als het tot een rechtszaak komt, voeren wij de overlastmelding als bewijsmiddel aan. Wij vragen daarvoor altijd toestemming aan de melder.

Ik vermoed dat er in de buurt een hennepkwekerij zit. Wat moet ik doen?

Algemeen

Ga niet zelf op onderzoek uit! Neem direct contact op met de politie via 0900 - 88 44 en meld het ook bij Vidomes via het contactformulier. Wilt u liever anoniem melden? Bel dan met Meld Misdaad Anoniem via 0800 - 70 00.

Ik woon in een koopwoning. Kan ik een overlastmelding over een huurder van jullie doen?

Algemeen

U kunt altijd een melding doen via het formulier 'Overlast melden'. Na de melding beoordelen wij of Vidomes de situatie moet oplossen of dat het uw eigen verantwoordelijkheid is. In veel gevallen bent u zelf verantwoordelijk om de problemen aan te pakken en op te lossen. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op. Een eventuele rechtszaak moet u als woningeigenaar zelf opstarten.

Ik heb overlast van de woning naast mij die leeg staat. Aan wie geef ik dat door?

Algemeen

Neem contact met ons op via het contactformulier. Wij bezoeken de woning en beoordelen wat we aan de overlast kunnen doen.

Hoe houd ik rekening met mijn buren en voorkom ik overlast?

Algemeen

U mag geen overlast veroorzaken aan buren en omwonenden. Ook uw huisgenoten, kinderen, huisdieren of bezoek mogen geen overlast veroorzaken. Voorbeelden van overlast:

  • het draaien van harde muziek
  • het bonken op muren
  • stampen op vloeren of trappen
  • het slaan met deuren
  • hard schreeuwen of schelden
  • geblaf van honden

's Avonds of 's nachts hebben mensen eerder last van geluid dan overdag. Bijvoorbeeld omdat de kinderen slapen. Zorg er daarom voor dat het rustig is tussen 22.00 uur en 8.00 uur.

Wanneer staat muziek te hard?
Als uw buren uw muziek kunnen horen terwijl ze hun ramen dicht hebben.

Wilt u harde vloerbedekking in uw woning?
Zorg dan voor een geluiddempende ondervloer met een demping van minimaal 10 decibel. Vraag hiernaar als u een vloer koopt of overneemt van de vorige eigenaar. Tegels op de vloer zijn nooit toegestaan.

Geeft u een feestje?
Vertel het vooraf aan uw buren. Dat voorkomt een hoop ergernis. Spreek ook samen een eindtijd af.

Niet gevonden wat u zocht?

Is uw vraag niet beantwoord of vindt u de juiste informatie niet? Stel uw vraag online, dan beantwoorden wij deze zo spoedig mogelijk.

Stel uw vraag