Schoonhouden van algemene ruimten en uw woning

In een deel van onze woongebouwen maakt een schoonmaker de algemene ruimten schoon. Maar het schoon en netjes houden van de algemene ruimten is de verantwoordelijkheid van álle bewoners. Zorg ervoor dat er geen spullen en rommel staan in de algemene ruimten zoals het portiek, trappenhuis, galerij, centrale entree, kelder en liften. Zo woont u prettig en veilig met elkaar samen. Natuurlijk moet u ook uw eigen woning schoonhouden.

Veel gevraagd over Schoonhouden van algemene ruimten en uw woning

Wie verzorgt het schoonmaken van de algemene ruimten?

Algemeen

In sommige woongebouwen maakt een schoonmaker de algemene ruimten schoon. Zoals de entreehal en de liften. Dit doet de schoonmaker aan de hand van een programma en een aftekenlijst. Dit schoonmaakprogramma hangt op een voor de huurders zichtbare plaats, zodat u weet wat er in het woongebouw moet gebeuren.

Wat moet ik zelf schoonmaken in en buiten mijn woning?

Algemeen

Niet alles hoort tot de verantwoordelijkheid van de schoonmaker. Ook heeft u als huurder verantwoordelijkheid voor het schoonhouden van uw woning en uw woongebouw. Het volgende moet u in ieder geval zelf schoonmaken:

  • alle bereikbare ramen, deuren en kozijnen
  • de galerij voor uw woning en uw balkon, inclusief de beplating en afscheiding met de buren
  • het achterpad achter uw woning

Wie houdt de portieken schoon?

Algemeen

Woont u in een portiekflat? Dan bent u meestal zelf verantwoordelijk voor de schoonmaak. Een tip: stel samen met uw buren een rooster op. Zo blijft het portiek schoon en is het voor iedereen prettig wonen.

Wilt u uw portiek door een schoonmaker laten schoonmaken? Vidomes kan met een enquête de medebewoners van uw portiek vragen of zij hier interesse in hebben. Is meer dan 70% van de bewoners akkoord met de kosten, dan regelt Vidomes een schoonmaakbedrijf. De kosten van het schoonmaakbedrijf worden dan betaald door de bewoners.

Wie is verantwoordelijk voor het opruimen van rommel?

Algemeen

Samen bent u verantwoordelijk voor het vrijhouden én schoonhouden van de algemene ruimten van uw woongebouw. Dit betekent geen spullen en rommel in uw portiek, trappenhuis, galerij, centrale entree, kelder en liften. We vinden het belangrijk dat uw woonomgeving veilig en schoon is.

Brandveiligheid (hoe voorkom ik brand in de algemene ruimten?)
Onder andere door geen spullen te plaatsen in algemene ruimten. Denk aan spullen als kasten, bankjes en afval. Dat is brandgevaarlijk. En is er rook of brand in uw gebouw? Dan wilt u snel naar buiten vluchten. Spullen kunnen uw weg blokkeren. Plaats daarom geen spullen in algemene ruimten. Zo houden we het samen schoon, heel en veilig.

In de volgende brochures van de brandweer vindt u meer tips om brandveilig te wonen.  

Brandveilige huurwoning
 ‘Wat te doen bij brand: een portiekwoning’ 

Samen wonen doen we zo
Indien nodig starten wij het programma 'Samen wonen doen we zo' in uw woongebouw. Hierbij vragen we met kaarten, stickers en brieven aan bewoners om hun rommel op te ruimen. Als dat niet gebeurt, dan laten wij dat doen en verhalen de kosten op de veroorzaker. Is deze niet bekend, dan betaalt helaas het hele portiek of woongebouw mee. Dit willen we uiteraard voorkomen.

Niet gevonden wat u zocht?

Is uw vraag niet beantwoord of vindt u de juiste informatie niet? Stel uw vraag online, dan beantwoorden wij deze zo spoedig mogelijk.

Stel uw vraag