Hoe vraag ik urgentie aan?
Algemeen
Het aanvragen van een urgentieverklaring verschilt per gemeente. Woont u buiten de regio Haaglanden? Neem dan contact op met de gemeente waar u staat ingeschreven.
In verband met de NAVO-top die op 24 en 25 juni in Den Haag plaatsvindt, waarschuwen de autoriteiten voor grote verkeershinder in onze regio.
Deze situatie heeft de hele week (23-27 juni) gevolgen voor onze dienstverlening. ยป Meer informatie
Soms zijn er persoonlijke omstandigheden waardoor u op zeer korte termijn (binnen drie maanden) een andere woning nodig heeft. Dit noemen we urgentie. Bij bepaalde sociale- of medische redenen is het mogelijk om urgentieverklaring aan te vragen. Een urgentieverklaring vraagt u aan bij de gemeente waarin u woont of wilt gaan wonen. Op deze pagina leest u meer.
Het aanvragen van een urgentieverklaring verschilt per gemeente. Woont u buiten de regio Haaglanden? Neem dan contact op met de gemeente waar u staat ingeschreven.
U heeft een urgentieverklaring en reageert op een woning? Dan kan het zijn dat u voorrang krijgt op deze woning. Dit geldt alleen als de grootte van uw huishouden en uw inkomen overeenkomen met de gestelde eisen in de woningadvertentie. Een woningzoekende krijgt alleen voorrang op de woningen die voldoen aan het toegekende profiel op de verklaring van de woningzoekende. Op andere woningen is de urgentieverklaring niet van toepassing.
Dit kan per gemeente verschillen. Op de website van de gemeente staat welke documenten u precies nodig heeft.
Over het algemeen heeft u meestal de volgende documenten nodig:
De verklaring is geldig in heel regio Haaglanden. Een urgentieverklaring is drie maanden geldig. De urgentieverklaring vervalt als:
Vul het contactformulier in en omschrijf uw situatie duidelijk. Wij nemen daarna contact met u op.
U kunt een urgentieverklaring alleen verlengen als het aantoonbaar is dat er buiten uw schuld nog geen woning is toegewezen. We beoordelen de urgentieverklaring dan eerst opnieuw. U vraagt een verlenging aan bij Vidomes via het contactformulier of bij de gemeente waar de verklaring als eerste is aangevraagd. Let op: een verlenging voor Zoetermeer kunt u uitsluitend bij de gemeente Zoetermeer aanvragen.
Nee, er wordt niet voor u bemiddeld als u een urgentieverklaring heeft. U moet zelf actief reageren op het beschikbare aanbod op Woonnet Haaglanden. U heeft echter alleen voorrang op de woningen die voldoen aan het profiel van de toekenning.
Is uw vraag niet beantwoord of vindt u de juiste informatie niet? Stel uw vraag online, dan beantwoorden wij deze zo spoedig mogelijk.
Stel uw vraag