LAATSTE UPDATE - Ontploffing Van Schuijlenburchstraat, Delft

Op woensdag 1 november 2017 vond een ontploffing plaats in een van onze woningen aan de Van Schuijlenburchstraat in Delft. Een medewerker van Vidomes kwam hierbij om het leven. Forensisch experts onderzochten donderdag 2 november de woning. Op basis van sporenonderzoek stelden zij vast dat er geen sprake is geweest van een gasexplosie. De precieze oorzaak van de explosie wordt onderzocht. Alle scenario's worden daarbij bekeken, waaronder de mogelijkheid dat sprake is van een misdrijf. De politie doet hier onderzoek naar. Een gebeurtenis die bijzonder veel impact heeft op onze medewerkers én bewoners.

Iedereen is geschrokken
Vidomes begrijpt dat de bewoners erg geschrokken zijn van de explosie van woensdagochtend. Wij nemen de gevoelens van onze bewoners heel serieus, en onze medewerkers staan in nauw contact met bewoners als zij extra zorg en aandacht nodig hebben.

Onze woningen zijn veilig
In sommige media wordt de indruk gewekt dat de woningen onveilig zouden zijn. We willen hier benadrukken dat dit niet het geval is. Al voor het weekend meldden de hulpdiensten dat er aan de Van Schuijlenburchstraat géén sprake is geweest van een gasexplosie. De brandweer gaf daarop alle woningen van het getroffen blok vrij. Hiermee zegt de brandweer: deze woningen zijn veilig, en kunnen zonder zorgen weer worden bewoond.

Extra inspectie uit voorzorg
Vervolgens heeft Vidomes er uit voorzorg - en om eventuele zorgen bij bewoners weg te nemen - voor gekozen om de gasleidingen en elektriciteit in alle woningen in het getroffen blok extra te inspecteren. Hiervoor hanteren we strenge normen. Dit betekent dat een woning zelfs bij een heel kleine overschrijding van de norm wordt afgekeurd. Vervolgens brengen we verbeteringen aan, en wordt zo’n woning opnieuw gekeurd. Inmiddels is deze extra inspectie afgerond, en zijn alle woningen zowel door de brandweer als door Vidomes veilig bevonden.

Meeste bewoners weer thuis
De meeste bewoners zijn inmiddels gewoon weer thuis. De suggestie die in sommige media wordt gewekt dat ‘niemand nog wil terugkeren naar de woning’, is dan ook feitelijk onjuist. Wij vinden dit vooral voor de bewoners van het getroffen complex heel vervelend.

Vidomes helpt bewoners niet versneld aan een woning
In sommige berichten staat vermeld dat Vidomes bewoners ‘versneld aan een woning helpt’. Dit is niet het geval, en deze informatie kan voor verwarring zorgen bij onze bewoners. Daarom een korte toelichting.

Vidomes gaat de 86 woningen aan de Van der Goesstraat en de Van Schuijlenburchstraat slopen. Dat is al langer bekend. Vanwege deze sloopplannen moeten bewoners aankomend jaar een andere woning zoeken. Zij hebben hiervoor op 1 november van dit jaar van de gemeente een ‘urgentieverklaring’ gekregen. Met zo’n verklaring komen bewoners met voorrang in aanmerking voor een woning in de regio Haaglanden. Deze voorrang staat dus volledig los van de ontploffing van afgelopen woensdag.

Vanzelfsprekend helpt Vidomes bewoners die hulp nodig hebben met het zoeken naar een andere en passende woning; dit doen wij altijd als bewoners een urgentieverklaring hebben.

Maatwerk
Wel zijn sommige bewoners door Vidomes tijdelijk in een andere woning ondergebracht. We doen dit vanuit de urgentieverklaring die zij hebben, en leveren maatwerk aan huurders die dat nodig hebben. Nogmaals, dit is een tijdelijke oplossing, waarbij we op maat kijken welke hulp de betreffende huurder nodig heeft.

Onderhoud aan de woningen
De woningen aan de Van der Goesstraat en de Van Schuijlenburchstraat worden naar verwachting rond de zomer van 2019 gesloopt. Dat betekent dat er geen grootschalig onderhoud meer gebeurt, en dat we per reparatieverzoek afwegen hoe we deze oplossen. Bijvoorbeeld: een kapot keukenblok repareren we eerder dan we het vervangen. Maar voorop staat dat een woning veilig moet zijn. En is dit niet zo, dan doen we daar wat aan.

Hoe zit het met schimmel?
Als wij van een bewoner signalen over schimmel krijgen, verwijderen we dit consequent. Ook al moeten we hier vaker voor terugkomen. Wél wegen we per melding af hoe we de klacht verhelpen.

Houdt u voor meer informatie onze website in de gaten
Zodra we meer weten, plaatsen we hier een nieuw bericht.

* Vanuit privacy-overwegingen gaan we niet in op de naam van onze collega. We hopen op uw begrip daarvoor.