Maatwerkaanpak in aanmaningsproces huurachterstand

Hoe zorgen we voor minder huurachterstand? Naast een nauwe samenwerking met onze sociale partners kiezen we voor een gedifferentieerde huurdersbenadering in het aanmaningsproces.

Niemand zit te wachten op een huurachterstand - onze huurders niet, maar wij als corporatie ook niet. Daarom proberen we achterstanden vroeg te signaleren en zoeken we samen mét deze huurders naar de juiste oplossing. In dit proces trekken we samen op met onze partners in het sociaal domein. Zo zorgen we ervoor dat deze groep huurders ook prettig en veilig woont, zoals we dit ook in onze strategische visie beloven.

Aanmaningsproces op maat
Hoeveel ondersteuning we samen ook kunnen bieden, de wil van huurders om de achterstand weg te werken, is en blijft cruciaal. Wij kiezen in de aanpak bij huurachterstand dan ook voor klantclassificatie: we delen huurders in verschillende klantgroepen in, gebaseerd op factoren zoals betaalgedrag. Zo kunnen we hen benaderen op een manier die bij hen past. We stemmen het aantal aanmaningsstappen en de tone of voice in onze automatische sms’jes, e-mails of brieven af op hun situatie en betaalgedrag.

We geven drie voorbeelden:
• Huurders die voor de eerste keer in jaren niet betalen, benaderen we met een vriendelijke e-mail. Blijft betaling na een herinnering per brief of sms uit? Dan zoeken we het contact - telefonisch of met een huisbezoek - en schakelen we, zo nodig, onze partners in. Samen met de huurder proberen we dan tot een oplossing te komen.
• Voor een huurder die na uitgebreide inspanningen van ons en sociale partners nog steeds huurachterstanden heeft, hanteren we de directe no-nonsense aanpak. Het aantal aanmaningsstappen is kleiner, de tone of voice stelliger.
• We bezoeken huurders met huurachterstanden om in overleg te zoeken naar de juiste oplossing.

Meer informatie
Wilt u meer weten over onze maatwerkaanpak bij huurachterstanden? Neem dan contact met ons op via 088 - 845 66 00 en vraag naar onze manager Wonen.