“Bel alleen bij spoed in het weekend en ‘s avonds”

's Avonds en in het weekend is Vidomes alleen bereikbaar voor spoedgevallen. Toch gaat dan de helft van alle telefoontjes over zaken die geen spoed hebben. Alle reden voor Melissa Baanen, teamleider in het Vidomes KlantContactCentrum, om een oproep te doen: “Is het geen spoed? Bel tijdens kantoortijden of regel het via Mijn Vidomes. Zo houd je de lijn vrij voor echte nood.”

Het zal je maar overkomen: op je vrije zaterdag heb je lekkage en het water gutst langs de muren. Je belt met spoed naar Vidomes, maar moet lang wachten, omdat er huurders zijn die bellen voor een vraag over de huur of een kraan die druppelt. “Als mensen zonder spoedvraag ons buiten kantoortijden bellen, kan de wachttijd zomaar oplopen tot een uur. Dat wil je die huurders met echte spoed toch niet aandoen?”

Spoed of niet?

Melissa begrijpt dat het niet altijd duidelijk is wat spoed is of niet. Daarom heeft ze een tip: “Stel jezelf eerst de vraag of iets kan wachten tot de volgende werkdag. Is er sprake van een gaslek? Spuit er water omhoog? Ontstaat er schade aan de woning als je nu niks doet? Of doet de lift het niet meer? Zoiets kan niet tot maandag wachten.”

Daarbij heeft ze een belangrijke tip: “Je kunt via Mijn Vidomes checken of iets spoed is. Bovendien vind je daar veel nuttige informatie. Heb je een rioolverstopping of werkt de cv-ketel niet? Dan vind je daar de storingsnummers van de bedrijven die je rechtstreeks kunt bellen.”

Checklist: spoed of geen spoed
Makkelijk checken of iets spoed is? Doe de check op onze site.

Stappenplannen en video’s

“Ook handig: we leggen via Mijn Vidomes voor verschillende storingen uit wat je eerst zelf kunt doen. Bij een stroomstoring is het bijvoorbeeld belangrijk dat je eerst checkt of je buren ook geen stroom hebben. En doet je verwarming het niet? Dan moet je deze misschien bijvullen. Op Mijn Vidomes vind je stappenplannen en uitlegvideo’s, waarmee je sommige storingen zelf makkelijk kunt oplossen.”  

Volgens Melissa is het sowieso slim om zoveel mogelijk zaken via Mijn Vidomes te regelen. “Ook tijdens kantooruren is dat slim, want dan hoef je niet in de telefonische wachtrij te staan. Een reparatieverzoek indienen, je huur opzeggen, een verhuurdersverklaring opvragen, een betalingsregeling aanvragen – je kunt daar dag en nacht terecht.”

“Alvast hartelijk dank”

Als het aan Melissa ligt, gaan alle huurders Mijn Vidomes vaker gebruiken. “Wie vragen en administratieve zaken online regelt, zorgt ervoor dat wij de huurders met ingewikkelde vragen en storingen nog beter kunnen helpen. Voor wie dat vanaf nu nog meer gaat doen: alvast hartelijk dank namens alle huurders en Vidomes!”