Hoe weet ik of ik een inkomensafhankelijke huurverhoging krijg?
Algemeen
Krijgt u een inkomensafhankelijke huurverhoging? Dan staat dit aangegeven in de brief die u van ons krijgt in april over de jaarlijkse huuraanpassing.
We houden de huren graag betaalbaar voor mensen met lage inkomens. Daarom verhuren we woningen met een gematigde huur. Heeft u inmiddels een wat hoger inkomen? Dan bouwen we die huurmatiging af. Dat is de reden dat een deel van onze huurders een inkomensafhankelijke huurverhoging krijgt.
Er zijn twee groepen die voor de inkomensafhankelijke huurverhoging in aanmerking komen: middeninkomens en hoge inkomens. Wat de huuraanpassing is, hangt van uw inkomenscategorie af én van de huur die u nu al betaalt. Bij de veelgestelde vragen hieronder leest u daar alles over.
Krijgt u een inkomensafhankelijke huurverhoging? Dan staat dit aangegeven in de brief die u van ons krijgt in april over de jaarlijkse huuraanpassing.
Uw huuraanpassing hangt af van uw inkomenscategorie - middeninkomen of hoog inkomen - én de huur die u nu al betaalt. De Belastingdienst geeft ons een inkomensindicatie, die gaat over het jaar 2022. Daar baseren wij de huurverhoging op voor het jaar 2024. Zie hiervoor ook het document in de bijlage hieronder.
Van de Belastingdienst krijgen wij een ‘Verklaring inkomensindicatie voor de inkomensafhankelijke huurverhoging’. Op basis van deze verklaring weten wij of u een inkomensafhankelijke huurverhoging krijgt.
Goed om te weten: die verklaring sturen wij als bijlage mee met de brief die u van ons ontvangt in april over de huuraanpassing.
In twee gevallen heeft u misschien recht op een lagere huuraanpassing, namelijk:
U kon tot 1 juli 2024 bezwaar bij ons indienen.
Meestal kunt u vanaf 1 juni 2024 uw inkomensverklaring over 2023 opvragen bij de Belastingdienst. Lukt dit niet? Bijvoorbeeld omdat u uitstel heeft aangevraagd voor de aangifte van uw inkomstenbelasting? Stuur dan toch alvast uw bezwaarschrift vóór 1 juli 2024 naar ons toe. Ontvangt u uw inkomensverklaring over 2023 later? Stuur deze dan alsnog naar ons toe.
Pas als we álle gegevens van u hebben ontvangen, nemen we uw bezwaarschrift in behandeling. Binnen 4 weken krijgt u dan een reactie van ons.
Stap 1: Dien dan vóór 1 juli 2024 bezwaar bij ons in via een bezwaarformulier van de Huurcommissie.
Stap 2: Controleer bij uw gemeente wie er op uw adres staan ingeschreven.
Stap 3: Vraag aan de personen die niet (meer) op uw adres wonen om hun nieuwe adres door te geven aan de gemeente. Kent u deze personen niet? Vraag dan een adresonderzoek aan bij uw gemeente.
Stap 4: Laat ons vóór 1 juli 2024 weten dat de inschrijving van het aantal personen op uw adres in het Basis Registratie Personen (BRP) is veranderd. Wij vragen dan een nieuwe verklaring op bij de Belastingdienst. Daarna passen wij, eventueel uw huurbedrag aan op de nieuwe situatie. U krijgt hier altijd een bericht over.
Lukt het niet om vóór 1 juli de inschrijving in het BRP goed te krijgen? Bel ons dan op 088 845 66 00.
Is uw vraag niet beantwoord of vindt u de juiste informatie niet? Stel uw vraag online, dan beantwoorden wij deze zo spoedig mogelijk.
Stel uw vraag